X
Annons
X

Nokias fall är ingenting unikt

storföretagens dilemma Vilken vecka för Sverige! Obama på besök och ärkerivalen Nokia bortslumpat till Microsoft. En titt på hemmaplan kväver dock snabbt all eventuell skadeglädje. Nokia är inte det första eller sista storbolaget som "tappar det" fullständigt. De är nämligen som gjorda för det.

Men hallå, hur svårt kan det vara? Ibland känns frågan faktiskt berättigad. Som med Nokia. Beskedet att mobiltelefonverksamheten säljs till Microsoft togs inte direkt emot med konfettiregn och blåsorkester i Helsingfors. Besvikelsen är lätt att förstå. Köpeskillingen 47 miljarder kronor kan ställas mot ett annat belopp: 245 miljarder kronor. Så mycket har Nokia sammanlagt plöjt ned i forskning och utveckling bara under de fem senaste åren. För denna summa, som motsvarar Ghanas bruttonationalprodukt, har Nokias ingenjörer alltså lyckats prångla ut telefoner som i bästa fall fått tonåringarna att generat fästa blicken i marken, ungefär som när pappa försöker säga något "coolt" om Justin Bieber. Tyvärr är 90-talsnostalgi ett rätt lamt säljargument för teknikprylar.

Nokias vd Stephen Elop liknade för ett par år sedan bolaget med en brinnande oljeplattform. Han förstod nog inte hur rätt han hade. De senaste fem åren har Nokias börsvärde sjunkit med en takt av en kvarts miljard kronor. Om dagen. Inväxlat till prasslande kontanter räcker det för att hålla i gång en ganska imponerande brasa utanför huvudkontoret, även om det kanske inte är just den typ av wow-faktor som ett börsnoterat företag helst vill skapa. Så här går det att fortsätta. Lika klassisk som Nokias framgångssaga blev, lika legendariskt är nu fiaskot. Men Nokia är långtifrån ensamt om att drabbas av ett bekymmer som kan sammanfattas så här: så mycket pengar, så få bra idéer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X