Annons

Cartier gör klockor för finanskrisen

Kris och tunnar plånböcker har lett till att bling-bling och vräkiga klockor är ute. Det märker anrika juveleraren och klocktillverkaren Cartier, som tar marknadsandelar med sina diskretare klockmodeller.

Under strecket
SvD Näringsliv
Publicerad

Nu ska man i ärlighetens namn säga att inga av Cartiers modeller är direkt diskreta (eller billiga), åtminstone inte för den som vet hur en Cartierklocka ser ut. Märket andas lyx och en air av svunna tider, och såväl Elizabeth Taylor som ryska tsarer har räknats till juveleraren kunder genom åren. Men enligt Cartiers vd Bernard Fornas tar märket nu “stora” marknadsandelar från konkurrenterna med sin Ballon Bleu collection, det säger han i en intervju med nyhetsbyrån
Bloomberg.

– Stora klockor förlorar mark idag. I krisperioder visar man inte upp vad man har på samma sätt, och det finns modeller som är mer diskreta och ergonomiska. Skuldfaktorn är väldigt viktig, sade Bernard Fornas.

Annons
Annons
Annons