Carl-Johan Malmberg om bilden av författaren

Vad kännetecknar ett starkt fotografiskt författarporträtt? Att det är en tröskel mellan författarskapet och läsaren. Carl-Johan Malmberg närstuderar några mästerverk i en genre där bilden vill fördjupa orden.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Carjats fotografi av poeten Charles Baudelaire från början av 1860-talet.

Carjats fotografi av poeten Charles Baudelaire från början av 1860-talet.

Foto: ETIENNE CARJAT
Marguerite Duras, juni 1963.

Marguerite Duras, juni 1963.

Foto: LÜFTI ÖZKÜK
Oscar Wilde.

Oscar Wilde.

Foto: NAPOLEON SARONY
Januari 1882. Oscar Wilde hade just anlänt till USA när han fotograferades av Napoleon Sarony vars bildserie skulle bli viktig för lanseringen av Wilde i USA.

Januari 1882. Oscar Wilde hade just anlänt till USA när han fotograferades av Napoleon Sarony vars bildserie skulle bli viktig för lanseringen av Wilde i USA.

Foto: NAPOLEON SARONY
August Strindberg.

August Strindberg.

Foto: MAGNUS WESTER
Våren 1939. Efter att Gisèle Freund tagit sina berömda bilder av Virginia Woolf kallade författaren sittningen för ett övergrepp.

Våren 1939. Efter att Gisèle Freund tagit sina berömda bilder av Virginia Woolf kallade författaren sittningen för ett övergrepp.

Foto: GISÈLE FREUND
Annons

Ett fotografi av den fyrtioårige poeten Charles Baudelaire taget av fotografen Carjat 1861. Genomträngande blick, ögon svarta som kol, tunn hårlock på svettig panna. Bilden är naken, liksom avskalad, det går att läsa in poetens hela livssituation i den: publiceringen av diktsamlingen ”Ondskans blommor” fyra år tidigare som gjorde honom till en kultfigur bland bohemer och avskydd hos borgerskapet; drogmissbruket som närde hans författarskap och förstörde hans hälsa; syfilisen som sex år senare skulle ta hans liv. Ett liv hos en människa som gått för långt och velat gå för långt.

Ändå finns här inget patetiskt eller dramatiskt, inte heller något obehagligt och skrämmande. Carjats fotografi är ett rakt konstaterande. Den långa exponeringstiden som var nödvändig vid den här tiden förstärker intrycket av extrem närvaro hos modellen. Baudelaire fixerar oss som betraktar honom. Han tycks säga: sådan är jag, sådant är mitt liv. Men också: betrakta dig själv lika osentimentalt som jag betraktar mig.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons