Annons

Cancerfonden kritiserar H&M:s bikinimodell

”H&Ms extremt brunbrända bikinimodell signalerar ett livsfarligt skönhetsideal.” Cancerfondens generalsekreterare går till attack mot klädjättens färska reklamkampanj som tapetserar landets utomhusskyltar just nu.

SvD Näringsliv
Publicerad

Cancerfonden går till attack mot H&Ms bikinikampanj med den solgassande modellen Isabeli Fontana som går bland annat som utomhuskampanj just nu. ”Varje år dör fler personer i Sverige i malignt melanom än i trafiken och den främsta orsaken till hudcancer är för mycket solning. Därför är det häpnadsväckande att börsnoterade H&M väljer att exponera en extremt solbränd modell i sin gigantiska baddräktskampanj”, skriver Stefan Bergh, ny generalsekreterare på Cancerfonden och Yvonne Brandberg i fondens forskningsnämnd i en debattartikel i DN. Det farliga är att ett skönhetsideal i att vara brundbränd åter sprids, vilket särskilt påverkar unga människor, menar Cancerfonden.

Exponering för UV-strålning från sol och solarier är inblandad i majoriteten av alla hudcancerfall. I Sverige drabbas över 40 000 personer om året av hudcancer, enligt artikeln.

H&M:s senaste bikinikampanj har fått Cancerfonden att gå i taket.

Foto: MARK MALMSTRÖM Bild 1 av 4

Reklambild vid H&M:s butik på Drottningatan i Stockholm.

Foto: STEFAN GUSTAVSSON Bild 2 av 4
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 3 av 4
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons
Annons