X
Annons
X

Jesper Olsson: Cage riktade örat mot världens brus

Hans essä ”The future of music” rubbade musiken i grunden när han öppnade konstarten för alla ljud. Med inspiration från den omvälvning som Duchamp skapade inom bildkonsten riktade han fokus mot lyssnandet som process. Idag är det 100 år sedan John Cage föddes.

Uppdaterad
Publicerad
Tonsättaren John Cage i sitt hem i New York.
Tonsättaren John Cage i sitt hem i New York. Foto: SCANPIX

Jag hör ingenting. Mitt öra visslar och knäpper. I rummet sorlar det av röster, stolskrap och frasande av kläder och skor. Jag hör inte vad som sägs, vad som uttrycks. Kroppar ägnar sig åt kommunikation, men avsikterna undflyr mig, liksom hur ord och gester bemöts. Men att ljuden finns där, att vågor formas i luften kan jag inte förneka. Om man tänker sig icke-hörandet som likvärdigt med tystnad, måste jag omedelbart konstatera att det är missvisande och fel. Finns över huvud taget något sådant som tystnad i livet? Och i så fall var? I naturen, natten, sömnen? I en av den moderna musikhistoriens mest beryktade anekdoter testas denna (o)möjlighet av tystnad i ett speciellt anordnat rum:

Tonsättaren John Cage i sitt hem i New York.

Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X