Annons

Byxmodet som går på tvären

Idén till Cordarounds - världens första klädmärke specialiserat på horisontell manchester - föddes ur San Franciscos dejtingscen. I dag har det som startade som en källaroperation växt till ett vinstdrivande modefenomen, som väl tar till vara på stadens internet- och byxkultur. SvD Näringsliv granskar hajpen med märkets grundare.

Publicerad

Föreställningen om att horisontella ränder på kläder får dess bärare att se bredare ut, har inte avskräckt Chris Lindland - grundare av Cordarounds.com. Sedan starten 2005 har hans nätbaserade klädmärke fått ordentligt med uppmärksamhet i USA, främst tack vare den enkla förändringen av att vända riktning på manchestertyget. Lindland fick idén genom samtal med ex-flickvänner inom modebranschen.

– Jag tog upp idén under ett samtal om design med min dåvarande tjej och hennes kollegor. Den blev unisont sågad och jag lade den på hyllan. Flera år senare nämnde jag tanken igen för en ny flickvän. Hon kände en klädtillverkare, så jag lät sy upp ett par byxor för sakens skull. Det förhållandet tog slut ungefär samtidigt som byxorna var färdiga, varför jag hade på mig dem ute på barer. När kvinnor började röra vid mina ben för att inspektera ränderna insåg jag att jag var något på spåren.

Foto: CORDAROUNDS.COM Bild 1 av 2
Foto: CORDAROUNDS.COM Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons