Byggena som går säkra – trots risk för cementbrist

Första spadtagen till Västlänken. Importerad cement ställer infrastruktursatsningen Västlänken utanför den potentiella cementkrisen.
Första spadtagen till Västlänken. Importerad cement ställer infrastruktursatsningen Västlänken utanför den potentiella cementkrisen. Foto: Thomas Johansson/TT

Det kan ta flera år att täcka svenskt behov av cement med import. Det visar en konsultrapport till Näringsdepartementet. Men enligt Trafikverket går flera infrastrukturprojekt säkra då de redan omfattas av andra cementkällor.

Under strecket
Publicerad
Cementas kalkbrytning vid Slite på Gotland förser årligen Sverige med nästan två miljoner ton cement. Regeringen öppnade nyligen för möjligheten att förlänga tillståndet med åtta månader.

Cementas kalkbrytning vid Slite på Gotland förser årligen Sverige med nästan två miljoner ton cement. Regeringen öppnade nyligen för möjligheten att förlänga tillståndet med åtta månader.

Foto: Karl Melander/TT
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Foto: Pressbild Trafikverket
Annons

Storskalig import av cement eller kalksten skulle ha väldigt begränsade förutsättningar i minst ett år framöver, om Cementas verksamhet skulle upphöra den 31 oktober. Det slogs fast i den andra delen av konsekvensanalysen som konsultbolaget Ramboll Management Consulting överlämnade till Näringsdepartementet sent under torsdagen.

Rapporten poängterar att Schwenk, en av Sveriges större cementimportörer, bara har fabriker i Europa som de kan importera ifrån. Just nu är deras produktionskapacitet begränsad, då volymerna i Europa är för låga för att möta efterfrågan i Sverige.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons