Annons

Pepparkakshusbygge på skoltid – bra för hjärnan

Kan hjärnforskningen göra svenska skolan bättre? Det tror läraren Katarina Stenman som har utformat sin undervisning efter de senaste årens forskningsrön.

Publicerad
Eleverna i 3B på Eddaskolan i Sigtuna/Märsta bygger två pepparkakshus som sedan ska fogas samman till ett. Ett roligare sätt att lära sig om symmetri, geometri, matematik och öva på samarbetsförmågan.
Eleverna i 3B på Eddaskolan i Sigtuna/Märsta bygger två pepparkakshus som sedan ska fogas samman till ett. Ett roligare sätt att lära sig om symmetri, geometri, matematik och öva på samarbetsförmågan. Foto: Lars Pehrson

Två pepparkakshus ska monteras ihop med hjälp av kristyr, men först ska de olika delarna mätas på längden och på bredden. De två grupperna som bygger dem måste samarbeta när huset ska fogas samman. Poängen med lektionen är att få en förståelse för symmetri, men även geometri, matematik, samarbete och språkutveckling bakas in.

Eleverna i 3B på Eddaskolan i Sigtuna/Märsta bygger två pepparkakshus som sedan ska fogas samman till ett. Ett roligare sätt att lära sig om symmetri, geometri, matematik och öva på samarbetsförmågan.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 5

Läraren Katarina Stenman har utformat sin undervisning efter de senaste årens forskningsrön.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 5

Tredjeklassarna Meyra Mutlu, Narin Temel och Desirée Hernandez har varit med och byggt ett av de två pepparkakshusen.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 5
Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 5
Foto: Lars Pehrson Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons