Annons

Bygg höghastighetsjärnväg längs E4:an

SNABBA TÅG Sverige ligger långt efter i utvecklingen av höghastighetsjärnväg. Nu måste vi gå från ord till handling. Genom att välja en sträckning längs E4 – det enklaste och mest kostnadseffektiva alternativet – ges bäst förutsättningar för snabb framgång, skriver borgarråden Sten Nordin och Ulla Hamilton (båda M) tillsammans med tio kommunpolitiker.

Under strecket
Publicerad

Japan presenterade nyligen sitt senaste höghastighetståg som kan komma upp i 320 kilometer i timmen. I Europa ligger Frankrike i framkant. Sveriges mål bör vara att inviga vår första höghastighetsbana senast 2025, skriver skribenterna.

Foto: APBild 1 av 1

Japan presenterade nyligen sitt senaste höghastighetståg som kan komma upp i 320 kilometer i timmen. I Europa ligger Frankrike i framkant. Sveriges mål bör vara att inviga vår första höghastighetsbana senast 2025, skriver skribenterna.

Foto: APBild 1 av 1
Japan presenterade nyligen sitt senaste höghastighetståg som kan komma upp i 320 kilometer i timmen. I Europa ligger Frankrike i framkant. Sveriges mål bör vara att inviga vår första höghastighetsbana senast 2025, skriver skribenterna.
Japan presenterade nyligen sitt senaste höghastighetståg som kan komma upp i 320 kilometer i timmen. I Europa ligger Frankrike i framkant. Sveriges mål bör vara att inviga vår första höghastighetsbana senast 2025, skriver skribenterna. Foto: AP

I år är det 45 år sedan världens första höghastighetsjärnväg invigdes i Japan och 28 år sedan Frankrike fick Europas första höghastighetståg. Förra året fanns ungefär 550 mil höghastighetsjärnväg i Europa och ytterligare 1200 mil byggs eller planeras fram till 2025. I Sverige lyser höghastighets- tågen hittills med sin frånvaro. Det är hög tid att ändra på det.

Annons
Annons
Annons