X
Annons
X

Bygg höghastighetsjärnväg längs E4:an

SNABBA TÅG Sverige ligger långt efter i utvecklingen av höghastighetsjärnväg. Nu måste vi gå från ord till handling. Genom att välja en sträckning längs E4 – det enklaste och mest kostnadseffektiva alternativet – ges bäst förutsättningar för snabb framgång, skriver borgarråden Sten Nordin och Ulla Hamilton (båda M) tillsammans med tio kommunpolitiker.

Japan presenterade nyligen sitt senaste höghastighetståg som kan komma upp i 320 kilometer i timmen. I Europa ligger Frankrike i framkant. Sveriges mål bör vara att inviga vår första höghastighetsbana senast 2025, skriver skribenterna.
Japan presenterade nyligen sitt senaste höghastighetståg som kan komma upp i 320 kilometer i timmen. I Europa ligger Frankrike i framkant. Sveriges mål bör vara att inviga vår första höghastighetsbana senast 2025, skriver skribenterna. Foto: AP

I år är det 45 år sedan världens första höghastighetsjärnväg invigdes i Japan och 28 år sedan Frankrike fick Europas första höghastighetståg. Förra året fanns ungefär 550 mil höghastighetsjärnväg i Europa och ytterligare 1200 mil byggs eller planeras fram till 2025. I Sverige lyser höghastighets- tågen hittills med sin frånvaro. Det är hög tid att ändra på det.

Japan presenterade nyligen sitt senaste höghastighetståg som kan komma upp i 320 kilometer i timmen. I Europa ligger Frankrike i framkant. Sveriges mål bör vara att inviga vår första höghastighetsbana senast 2025, skriver skribenterna.

Foto: AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X