BWO:s digitalpop smyger in från öst

- Jag tycker faktiskt det var oerhört skönt att vi inte gick vidare. Bodys Without Organs, bandet som valt en något annorlunda väg för sin utlandslansering, gick inte vidare i Melodifestivalen. Något syntspelande Marina Schiptjenko är tacksam för.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det har gått tjugofem år sedan hon startade syntpopgruppen Page i Malmö med Eddie Bengtsson, och en handfull år sedan hon, Alexander Bard och Mattias Lindblom utgjorde bandet Vacuum, vars bombastiska symfonipop aldrig riktigt slog i Sverige, men däremot gick hem i Italien och Ryssland. Nu har Marina Schiptjenko slagit sig samman med Bard och 23-årige ex-Popstars-deltagaren Martin Rolinski och bildat gruppen Bodies Without Organs, vars ”Sixteen tons of hardware” och ”Living in a fantasy” redan är ordentligt innötta hos den trogna P3-lyssnaren.

Vi träffas på galleriet Andréhn-Schiptjenko, som Marina driver tillsammans med Ciléne Andréhn, för att prata om BWO:s debutskiva Prototype, Ryssland och syntpop. Marina ser ut som den trendiga konstvärlden personifierad i chica, svarta kläder mot galleriets vita väggar. Men att hon har mer självdistans än den genomsnittliga konstkonässören har hon redan gjort klart:

Annons
Annons
Annons