Foto: Tomas Oneborg

Butiksdöden – de mindre centrumens revansch

Ett centralt läge är allt när fysiska butiker ska konkurrera med e-handeln. I digitaliseringens spår väntas det bli tufft för de stora handelsplatserna utanför städerna samtidigt som små centrum i bostadsområden kan få revansch.

– Bagarmossen centrum kan bli stället där man ska vara, säger Sara Rosengren professor i marknadsföring vid Handelshögskolan, Stockholm.

Publicerad

Vissa kallar det en revolution, andra ett paradigmskifte – den omfattande omställning som pågår i detaljhandeln just nu. Digitaliseringen sveper fram som en virvelvind och ställer gamla sanningar på ända. Ingen slipper undan. Stora detaljhandelsjättar som amerikanska Toys r us faller som käglor, och rapporterna om butiksnedläggningar duggar tätt. Kundernas köpbeteenden ändras snabbt. I synnerhet i länder som USA och England, vilka ligger steget före Sverige när det kommer till e-handelns utveckling. Där har också nätjätten Amazon en betydande andel.

– Digitalisering är en kraft som kräver och skapar storskalighet, Amazon är ett maskineri som blir bättre och bättre ju större det blir. Och så har ju detaljhandeln, alltid varit. Mycket av H&M:s framgång har byggt på rulla ut fler och fler butiker, säger Sara Rosengren, chef för Center for retailing vid Handelshögskolan och professor i företagsekonomi.