Butiksdöd gör köpcentrum till ”livstilsmagasin”

Med showrooms och möjlighet att testa nya affärsmodeller möter AMF Fastigheters den krisande butikshandeln. Nu byggs en ny galleria enligt det nya receptet små ytor och korta hyreskontrakt.

– Många i handeln har vaknat för sent, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter.

Under strecket
Publicerad

Mood-gallerian formades 2009. ”Då gjorde vi undersökningar om hur e-handel påverkar den fysiska butiken så vi har vetat vart det är på väg, men det är nu det händer”, säger Mats Hederos, vd för AMF fastigheter.

Foto: Tomas Oneborg

Mood-gallerian i dag. I framtiden kan handelsplatsera butiker vara så små som två kvadratmeter och byta ”ägare” månatligen.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

Butiksdöd och nya konsumentbeteenden leder till omställningar, inte bara i handelsbolagen utan även i fastighetssektorn. Under årtionden har väletablerade modekedjor utgjort navet i köpcentrumen och kontrakten mellan fastighetsbolag och kedjeföretagen har varit långa.

Mycket talar för att denna modell nu förändras. Den snabbväxande e-handeln pressar den fysiska butikshandeln – butikerna blir mindre och färre. Och utvecklingen går i rasande takt.

Annons
Annons
Annons