Recension

ECM Rarum - Selected Recordings

Under strecket
Publicerad
Annons

Under tre decennier har ECM omskapat bilden av jazzen, gett musiken kvalitet och status. ECM har förändrat jazzens ljudbild till en grafisk tydlighet med mycket rymd. De flesta plattorna har spelats in av Jan Erik Kongshaug i Norge. Skivorna har getts en enhetlig presentation som andats respekt för musiken.
Alltid har man framhävt det konsertanta skapandet. Därför har man också vänt sig till musiker som Jan Garbarek eller Terje Rypdal, mästare i att förmedla bilder av musikalisk helhet. Troheten mot de musiker som spelats in av ECM visar sig nu när man ger ut en serie cd där utövarna själva får välja de låtar de föredrar. Alla musikerna ges ut under titeln Selected Recordings. Keith Jarrett respektive Jan Garbarek har fått välja till var sin dubbel-cd, de övriga har valt material till en cd var.

Här kan man göra märkliga små återupptäckter. Terje Rypdals musik var ju inte alls bara valv av toner utan oerhört melodirik och känslostark. Bobo Stensons urval visar just det som är så märkvärdigt med honom, den inre glöden och den intensiva närvaron. Art Ensemble of Chicago bryter mot finliret med sin ironi och sina snattrande krumsprång. Purismen men också mångfalden i ECM:s utgivning kan personifieras av Jan Garbareks världsmusik.
Det är roligt att gå tillbaka till Chick Coreas latinska klassiker som i början av 70-talet blev så populära – med La Fiesta som örhänge. Likaså intressant att höra hur innovativ Bill Frisell varit under de tjugo år han spelat in för ECM. Många av dessa musiker har samarbetat och skapat något som kan ses som en utvecklingslinje inom jazzen, så till exempel Keith Jarrett och Gary Burton.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons