Annons

Busskaos i norr och syd: ”Trampa inte på folk”

Trängseln fortsätter på SL:s bussar. Bilden är från Gullmarsplan på onsdagen.
Trängseln fortsätter på SL:s bussar. Bilden är från Gullmarsplan på onsdagen. Foto: Henrik Montgomery/TT

Situationen med överfulla bussar fortsätter i Stockholmsområdet. Problemet har flyttats från Nacka-Värmdö till norrort och även Södertälje.

– Trampa inte på folk, säger en busschaufför som trots sjukskrivningar inte kallats in.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Efter flera dagar av överfulla bussar från Nacka-Värmdö in mot Slussen i rusningstid satte operatören Keolis på torsdagen in behovsanställda för att öka antalet turer.

Däremot kommer rapporter om trångt på bussarna i norrort i rusningstid. Linje 176 och sträckan från Solna till Danderyds sjukhus pekas ut som extra hårt belastad.

– I dag var folk riktigt förbannade på SL. Jag har fått vänta på nästa buss. Vi stod ändå 30-50 centimeter från varandra. Dessutom går de ut med info om att de uppskattar att vi visar hänsyn i kollektivtrafiken och håller avstånd till varandra, skriver resenären Cecilia Sjögren i ett mail till SvD.

Sjuksköterskan Tsega Aseffa tar dagligen bussen från Kista till jobbet på Danderyds sjukhus.

– Just nu åker jag till jobbet med cirka 50 personer i bussen. Vissa hostar. Det är stor risk att många blir sjuka när man åker så här. Vårdpersonal kommer säkert bli sjuka, vem kan då ta hand om våra patienter mitt i krisen? De leker med elden, säger hon till Expressen.

Arriva kör bussarna i norrort. Operatören har en annan bild av morgonrusningen:

Annons
Annons

– Läget är utmärkt, vårare förare har inte upplevt någon trängsel, säger Izhak, pressinformatör.

Vilken tidtabell används?

– Vi följer SL:s direktiv och kör nu med en förstärkning av cirka 70 bussar.

Claes Keisu, presskommunikatör på SL:

– Det kan uppstå hack i kedjan av anlöpande bussar även i normala fall. Då blir det trångt på nästa. Vi vädjar att folk ska sätta in situationen i sammanhanget. Kommer det en överfull buss – vänta och ta nästa, säger Claes Keisu.

En timanställd busschaufför i Södertälje säger till SvD att han är fullt frisk, men ändå inte kallats in av bussoperatören Nobina som hävdar en sjukskrivningsprocent bland förare på cirka 20 procent.

– Jag fick svaret att jag inte behövs då man ska köra söndagstrafik, berättar han.

Han berättar att kollegor i tjänst de senaste dagarna ringt honom och klagat på att de inte kunnat stanna och ta upp folk för att bussarna varit överfulla.

– Jag är arg på de som bestämmer och ledsen för de som måste trängas i dessa tider av coronaviruset. Trampa inte på folk!, säger han.

Busschauffören tillägger:

– Det är konstigt att trafikledningen inte reagerar. En kompis som jobbar som sjuksköterska på sjukhuset ringde i morse och sade att linje 53 var överfull och att passagerare trängdes tätt, tätt, berättar han.

Linje 54 som går från Pershagen till Scaniarinken via Södertälje centrum är en annan hårt belastad linje. Liksom 48 och 49 till Liljeholmen.

Busschauffören tror att den ändrade förutsättningen, att passagerare tillåts gå på mitt i bussen utan att blippa sitt färdbevis, finns med i problematiken.

– SL betalar för antalet blipp. Hur ska de nu kunna kontrollera hur många som verkligen åker med bussarna, undrar han.

David Erixon, kommunikationschef på Nobina:

– Det finns ett räknesystem i dörrpassagen på de flesta bussar. Siffrorna kompletteras med uppgifter från förarna om fyllnadsgraden på bussen.

Påverkas er ekonomiska uppgörelse med SL?

– Den är i stort sett oförändrad. Det här är ingen ekonomisk fråga. Det handlar om att upprätthålla trafiken i det unika läget, säger David Erixon.

Trafikförvaltningens kommunikationschef Suss Forsman Thullberg:

– Vi betalar operatörerna för fullt utbud även om de dragit ner, säger hon.

Hur påverkar det er budget för framtiden?

– Det får vi ta i nästa hand.

Vilken är den största utmaningen?

– Folk reser inte som vanligt i dessa tider. Att det är så svårt att förutsäga. På måndag ska vi mata ut mer trafik än en vanlig vecka. Kan man ta tunnelbana eller pendeltåg istället för buss ska man göra det, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons