Annons

Kristoffer Leandoer:Burroughs höll fast vid lustprincipen

I dag är det 100 år sedan William S Burroughs föddes, författaren som inte skydde några medel att övervinna tidens gång. Han ville gärna manipulera den, och inga experiment var honom främmande.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
William Burroughs 1974.
William Burroughs 1974. Foto: FOTO: SOPHIE BASSOULS/CORBIS

I ”Konsten att prata med tjejer på fester”, en novell som ganska försåtligt blandar 70-talsnostalgi med science fiction, låter Neil Gaiman huvudpersonen plötsligt känna igen en låt som spelas på festen han hamnat på: den beskrivs som ”a man’s voice singing cut-up lyrics about silent movie stars”. Låten som novellen anspelar på är David Bowies ”The sons of the silent age” från 1977. Bowie gjorde ingen hemlighet av att han hämtat cut up-tekniken från William S Burroughs (som i sin tur hänvisade till vännen och konstnären Brion Gysin, som 1959 i Paris råkat skära sönder några tidningar och upptäckt att texterna bildade nya sammanhang på egen hand). Cut up utnyttjade han framför allt i romantrilogin ”Den mjuka maskinen”, ”Biljetten som exploderade” och ”Novaexpressen” (1961–67).

William Burroughs 1974.

Foto: FOTO: SOPHIE BASSOULS/CORBIS Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons