X
Annons
X

Buropen blev till jubel – ”Våroffer” 100 år

Vid urpremiären i Paris 1913 orsakade den burop och slagsmål. Men med åren har "Våroffer" blivit en av baletthistoriens verkliga klassiker. I veckan fyller det banbrytande verket 100 år.

Det var en varm majkväll i Paris 1913. Inne på Théâtre des Champs-Elysées låg en förväntansfull stämning i luften då publiken satte sig för att se urpremiären av den hyllade Ryska balettens nya verk "Våroffer" – komponerat av Igor Stravinskij och med koreografi av ensemblens megastjärna Vaslav Nijinskij.

Ryska baletten, Ballet Russes, var sedan fyra år etablerad i Paris. Mötet med den färgstarka ryska kulturen hade utlöst en kedjereaktion inte bara inom dansen utan på hela teaterns område – i scenografi, musik, måleri och berättande. Publiken var väl förtrogen med "huskoreografen" Michel Fokine och hans klassiska romantiska baletter, ofta kryddade med orientalisk exotism. Men vad kunde man vänta sig av de unga upphovsmännen till "Våroffer"? När ridån gick upp, möttes publiken av något helt annat än vad de var vana vid.

Göteborgsoperans ”Våroffer”, i koreografi av Marie Chouinard.

Foto: BERND UHLIG Bild 1 av 8

Dansare från den engelska premiären av ”Våroffer”.

Foto: KEYSTONE-FRANCE Bild 2 av 8

Finlands nationalbalett firar ”Våroffers” hundraårsjubileum på Bolsjojteatern i Moskva.

Foto: ALEXANDER ZEMLIANICHENKO JR Bild 3 av 8

Igor Stravinskij och Vaslav Nijinskij, 1911.

Foto: SCANPIX Bild 4 av 8
Bild 5 av 8

Teckning av dansaren Marie Piltz i Parisuppsättningen av ”Våroffer” 1913. Publicerad i magasinet ”Montjoie!” i juni samma år.

Bild 6 av 8

Dansare från ”Våroffers” ryska originaluppsättning.

Bild 7 av 8

Bolsjojbalettens uppsättning av ”Våroffer” från 2013.

Foto: ALEXANDER ZEMLIANICHENKO Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X