Burop och busvisslingar när tv gjorde entré i Cannes

Filmregissören Bong Joon-Ho tillsammans med skådespelarna Tilda Swinton och Ahn Seo-Hyun på filmfestivalen i Cannes.
Filmregissören Bong Joon-Ho tillsammans med skådespelarna Tilda Swinton och Ahn Seo-Hyun på filmfestivalen i Cannes. Foto: Thibault Camus/TT

CANNES I år handlar filmfestivalen i stor utsträckning om något annat än klassisk biofilm – nämligen tv. Ett yrvaket Cannes inser först nu att streaming-tv blivit en alltmer dominerande aktör i branschen.

Under strecket
Publicerad
”Loveless” av Andrej Zvjagintsev.

”Loveless” av Andrej Zvjagintsev.

Foto: Arte France Cin ma/Why Not Productions
Annons

Symboliken var nästan löjligt övertydlig när den sydkoreanske filmregissören Bong Joon-hos nya film ”Okja” skulle premiärvisas i Cannes på fredagsmorgonen. Att Netflix-logotypen i förtexterna skulle mötas med burop var väntat. Samma sak, men mer återhållsamt, hände när Todd Haynes ”Wonderstruck” visades dagen före. Haynes film är producerad av Amazon Studios som inte har en lika framträdande plats i streamingmarknaden i Frankrike (Amazons videotjänst Amazon Prime lanserades i Sverige tidigare i år).

Under ”Okja”-visningen avtog inte buropen och busvisslingarna, snarare tvärtom. Snart uppstod rytmiska applåder från balkongen i den gigantiska Lumière-biografen i festivalpalatset och filmen stängdes av till salongens jubel.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons