Annons

Ulrica Hydman Vallien, ”En paradisattack”Bullrigt med pang på rödbetan-kvalitet

Ulrica Hydman Vallien, ”Mitt vilda jag”, oljemålning, 1990-tal.
Ulrica Hydman Vallien, ”Mitt vilda jag”, oljemålning, 1990-tal. Foto: Joachim Grusell

Liljevalchs med alla sina rum och salar är en utmaning för vilken konstnär som helst. Men Ulrica Hydman Vallien klarar det bra med sina starka färger och expressiva bildspråk. Dan Backman ser ett livsverk som väcker respekt.

Under strecket
Publicerad

Ulrica Hydman Vallien, konstglas.

Foto: Joachim Grusell

Teckning av Ulrica Hydman Vallien.

Foto: Joachim Grusell

Ulrica Hydman Vallien, ”Madonna” ur serien ”Ikoner”, 2018.

Foto: Joachim Grusell

Ulrica Hydman Vallien, ”Vatten, djur och änglar”, målning.

Foto: Joachim Grusell

När Liljevalchs nu åter har öppnat – till att börja med för 50 personer åt gången – sker det med en retrospektiv som har alla utsikter att bli en publikmagnet. Vi vet ju alla vem Ulrica Hydman Vallien är: glasformgivaren, keramikern och konstnären som hastigt gick bort i en hjärtattack 2018. Kanske mest känd för sina vaser dekorerade med karaktäristiskt stiliserade tulpaner. Tillsammans med maken Bertil Vallien – vars nya verk kan ses på galleri Glas Glas mellan 11 juni och 10 september – höll hon de svenska glasbruken vid liv under många år och fick sin självklara plats i många hem.

Positionen i det svenska kulturlivet var inte lika självklar. Ulrica Hydman Vallien gjorde mycket. Och hon gjorde det i ett rasande tempo. Det massproducerade glaset såldes i svindlande kvantiteter men hon kom aldrig in i det kulturella finrum där den svalt sparsmakade och minimalistiskt strama formgivningen omhuldas. En bullrigt expressiv berättare som Ulrica Hydman Vallien passade inte riktigt där.

Annons
Annons
Annons