Annons

Budstrid födde nya sportkanaler i Norge

Publicerad

Oslo En rekorddyr försäljning av fotbollsrättigheter har resulterat ett veritabelt tv-derby i Norge. På ena planhalvan står Canal Digitals ägare Telenor i allians med norska TV 2. Och på den andra står Viasats ägare MTG som allierat sig med statliga NRK (Norges SVT). Båda parter ska lansera nya sportkanaler före årsskiftet.
Norska sportfantaster har läst Dagens NÆringsliv och mediesajten kampanje.no extra noga de senaste månaderna. Orsaken är den budstrid om tv-rättigheterna till Tippeligan (norska Allsvenskan) och övrig norsk fotboll som blossade upp i somras och som präglat höstens ekonomi- och mediebevakning i Norge.

– I början av året spådde jag i Kampanje att vi skulle se stora strukturändringar under 2005. Det visade sig stämma, säger Hein Espen Hattestad, vd för MTG i Norge, när SvD besöker kontoret på Hammersborg Torg.
Utanför byggnaden faller snön tungt och Hattestad får många tillfällen att referera till norrmännens förkärlek till skidåkning. MTG:s nya betal-tv-kanal SportN, som aviserades den
13 oktober, ska nämligen innehålla både ligafotboll och vintersport. Kanalen ska lanseras för årsskiftet i samarbete med det statliga tv-bolaget NRK (Norges SVT).

Annons
Annons
Annons