X
Annons
X
Fördjupning

Bubblan 70 år i Sverige: ”Många tittar och pekar”

Klassiker, ikon – kalla den vad du vill. Den charmiga och bulliga Folkabubblan tog världen med storm och tillverkades under drygt sex decennier. Nu är det 70 år sedan Bubblan kom till Sverige.

Volkswagen Typ 1 kom till Sverige för 70 år sedan och var enormt populär på 1960- och 1970-talen. Foto: Nikolai Denisov/Shutterstock

Svart, grå, röd och blå. Plötsligt stod fyra folkabubblor på kajen i Helsingborg. Få hade sett den nya bilen och äntligen hade den kommit till Sverige, denna sommarmorgon 1948. I slutet av året anlände betydligt fler exemplar.

– Volkswagen Typ 1 var en riktig folkbil. Alla skulle ha råd med den och den var lätt att ha att göra med. Bubblan betydde mycket för folkhemmet och genom den kunde man åka på bilsemester och se världen, säger Andreas Persson, klubbmästare i Svenska Volkswagenveteranerna.

Volkswagen Typ 1 kom till Sverige för 70 år sedan och var enormt populär på 1960- och 1970-talen.

Foto: Nikolai Denisov/Shutterstock Bild 1 av 6

Den bulliga lilla bilen föddes redan 1934. Konstruktören Ferdinand Porsche fick uppdraget att bygga ett billigt och tillförlitligt fordon för tyska folket.

Foto: Radoslaw Maciejewski/Shutterstock Bild 2 av 6

Motorn placerades baktill för att slippa kardanaxel och spara vikt.

Foto: Shutterstock Bild 3 av 6

”Numera har Bubblan börjat bli sällsynt”, säger Andreas Persson, klubbmästare i Svenska Volkswagenveteranerna.

Foto: Josek Kubes/Shutterstock Bild 4 av 6

I slutet av 1990-talet kom en ny version av Bubblan, New Beetle, baserad på VW Golf. Den följdes av en sportigare andra generation 2011.

Foto: Shutterstock Bild 5 av 6

Bubblan slutade tillverkas i Europa 1980, men byggdes ända fram till 2003 i Mexiko. Sammanlagt kom den upp i 21,5 miljoner exemplar.

Foto: Josek Kubes/Shutterstock Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X