Recension

Chinese rhapsodyBrutalt, skirt och kinesiska impulser

Under strecket
Publicerad
Annons

Mitt i den kinesiska rapsodin får jag en vision: Stravinskij, Bartók och Ravel möts i Peking för att i överförfriskat tillstånd ge allt och lite till i ett stycke orkestermusik om 20 minuter. Under glam och cigarrök sänder man dessutom en hälsning till Messiaen. Det bör ge en hyfsad bild av Ges musik. Brutalt, skirt, motoriskt arbetande med tydliga kinesiska impulser. Ge Gan-Ru anses vara den förste tonsättare från Kina med avantgardistiska idéer och visst, allt beror på hur högt man väljer att lägga ribban. Född 1954, boende i New York lyckas han kombinera två världsdelars ideal. Wu för piano och orkester är nästan psykedelisk i klanguttrycket. Medalj till Bis för sensationell surround-sacd, samt till José Serebrier och hans Scottish National Orchestra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons