Annons

Kristina Matousch, ”Hole whole”Humoristiskt men stilfullt på Fullersta gård

Kristina Matousch, ”Hole whole”, installationsvy på Fullersta gård.
Kristina Matousch, ”Hole whole”, installationsvy på Fullersta gård. Foto: Fullersta gård

”Nobody” kallar Kristina Matousch ett verk som liknar p-pillerkartor. I herrgårdsmiljön i Huddinge ser Håkan Nilsson en utställning full av kluriga objekt som konstnären ofta länkar till sexualitet.

Under strecket
Publicerad

Kristina Matousch, ”Nobody”, 2018.

Foto: Fullersta gårdBild 1 av 3

Kristina Matousch, ”Double penetration”, 2017.

Foto: Fullersta gårdBild 2 av 3

Kristina Matousch, ”Sex”, 2018.

Foto: Fullersta gårdBild 3 av 3

Titeln ”Hole whole” på Kristina Matouschs retrospektiva utställning är en lek med ord som i all sin enkelhet fångar centrala aspekter av hennes konstnärskap. Till att börja med har vi betydelseglidningarna, i detta fall mellan två ord som uttalas likadant, men som stavas olika och betyder olika saker. Det är sällan som ett av Matousch verk har en betydelse, meningen i hennes verk är snarare i ett slags ständigt förskjutande mellan olika positioner. Det spelar också roll hur denna förskjutning ser ut. Återigen är titeln träffande: ”Hole”, Matousch konstverk är ofta fyllda av hål, från små kikhål till ihåliga cylindrar, men där just hålet kan ses som en hålighet, som något som tagits bort, ger det andra ordet ”whole” motsatt association och pekar på en helhet, en totalitet; ett fullkomnande, rent av.

Det är genom att balansera i sådana spänningsfält som Kristina Matouschs konst får sin energi. För energi har de, trots att de gärna är utförda i torr stramhet där strikt geometri gifter sig med material som obehandlad aluminium och speglar. Och i likhet med många andra konstnärer som arbetar i samma tradition, gör Matousch gärna sina verk i seriella sekvenser där förskjutningen sker mellan verken. Sviten ”Nobody” börjar med en plåt, där ett hål tycks ha öppnats som en lucka på ett godtyckligt ställe. I nästa plåt upprepas detta, men nu med ett nytt hål och en ny lucka, vilket följs av ytterligare en plåt och så vidare 21 gånger tills den sista plåten har hål hela vägen runt. Slump ställs mot symmetri, ordning mot kaos.

Annons
Annons
Annons