X
Annons
X
Recension

Dan-su (C/Ompany) Brutalclowneri om att utmana rädslan

Svensk-japanska C/Ompanys nya verk är ett stycke ekvilibristiskt brutalclowneri. Tre män brottas med varandra och sin existens i halsbrytande turer, skriver Anna Ångström.

Shintaro Oue i C/Ompanys nya verk ”Dan-su”. Foto: Matron

Tre män i tajt samspel på scenen är ett vinnande koncept i Stockholms dansutbud just nu. Om Kenneth Kvarnström och hans team i ”Tre” på Kulturhuset skapar en smärtsamt vacker legering av rörelse och konst, så är Shintaro Oues nya verk ”Dan-su” ett stycke brutalclowneri. Båda handlar likväl om vår existens, en tillvaro formad av osäkra faktorer och den mänskliga kontaktens möjligheter och motstånd.

Den Japanfödde dansaren och koreografen Shintaro Oue har inom sitt projekt C/Ompany initierat ett antal våldsamt akrobatiska koreografier som sätter fysiska lagar och kulturella koder på spel – med både humor och svärta. "Dan-su" är inget undantag. Här tillför en livekamera ett fågelperspektiv på de små människornas superhjältedrömmar - symboliserade av två hunkfigurer i tennsoldatstorlek som flyttas omkring och liksom kommenterar skeendet och koreografens roll.

Shintaro Oue i C/Ompanys nya verk ”Dan-su”.

Foto: Matron Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X