Brutal tysk design möter ljuvlig komfort

Med väl isolerade elmotorer och ljuddämpande skum i däcken får passagerarna i BMW:s iX en tyst resa.
Med väl isolerade elmotorer och ljuddämpande skum i däcken får passagerarna i BMW:s iX en tyst resa. Foto: Uwe Fischer/BMW

Med iX bekänner BMW färg och hintar om vad vi kan förvänta oss av kommande elbilar. Ljudnivån, luftfjädringen och motorerna bjuder på en upplevelse à la Rolls-Royce, men prislappen är saftig.

Under strecket
Publicerad
Materialvalen är lyxiga, på mittkonsolen finns en tryckkänslig träpanel med ett runt glasvred i mitten.

Materialvalen är lyxiga, på mittkonsolen finns en tryckkänslig träpanel med ett runt glasvred i mitten.

Foto: BMW
Detta är den första bilen med förseglad motorhuv och kan bara öppnas av BMW-auktoriserad personal. Spolarvätskan fylls på under BMW-emblemet.

Detta är den första bilen med förseglad motorhuv och kan bara öppnas av BMW-auktoriserad personal. Spolarvätskan fylls på under BMW-emblemet.

Foto: Julia Brzezinska
Grillen består av ett självläkande plastmaterial. Stenskott och repor går att ta bort med hjälp av varmluften från en hårfön.

Grillen består av ett självläkande plastmaterial. Stenskott och repor går att ta bort med hjälp av varmluften från en hårfön.

Foto: Julia Brzezinska
Backkameran har en inbyggd spolarfunktion – bra i ett land där linsen oftast täcks av slask och smuts.

Backkameran har en inbyggd spolarfunktion – bra i ett land där linsen oftast täcks av slask och smuts.

Foto: BMW
Rundningen där dörr och stolsrygg möts är en läcker detalj.

Rundningen där dörr och stolsrygg möts är en läcker detalj.

Foto: BMW
Däcken är fyllda med ett ljuddämpande skum.

Däcken är fyllda med ett ljuddämpande skum.

Foto: BMW
Med väl isolerade elmotorer och ljuddämpande skum i däcken får passagerarna i BMW:s iX en tyst resa.

Med väl isolerade elmotorer och ljuddämpande skum i däcken får passagerarna i BMW:s iX en tyst resa.

Foto: Uwe Fischer/BMW
Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Roland Lustig (I/GP-C1)
Foto: Roland Lustig (I/GP-C1)
Annons

I bilar med stora bensinmotorer kan man förstå att tillverkarna förstärker ljudet. Men med elmotorer försvinner poängen eftersom deras vinande ljud är något man helst vill slippa höra. BMW iX är precis så tyst som alla elbilar borde vara. Det beror på att man har isolerat elmotorerna väl och att hjulen är fyllda med ljuddämpande skum.

På utsidan är modellen lika stor som suven X5 och på insidan är utrymmena i klass med den större modellen X7. Det är lika bekvämt i baksätet som i framsätet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons