Brusiga budskap

Livsstil på flaska. Du blir vad du dricker. Apelsinläsk gör livet ”bamboocha”, en smoothie får dig att ”säga hej då till stressen” och en klunk mineralvatten ger direktkontakt med naturen. Eller? Fredag har grottat ner sig i läskeblaskens livsstilsbaserade slogans.

Under strecket
Publicerad
Annons

När Jay-Z i somras bestämde sig för att bojkotta champagnen Cristal kablades det ut som en världsnyhet.
Hans bojkott – som snart följdes av fler artister – kom efter ett av Cristaltillverkaren Louis Roederers vd kommenterat hiphopvärldens storkonsumtion av bubblet i The Economist.

– Vi kan inte hindra folk från att köpa det, sa han och gjorde sig därmed effektivt av med alla möjligheter till framtida gratismarknadsföring i hiphopsammanhang.
De flesta andra dryckestillverkare skulle förmodligen döda för att komma åt den produktplacering som prestigebubblet åtnjutit i raptexter sedan Biggie Smalls smällde den första Cristalkorken i Jay-Z:s Brooklyn‘s finest 1996.

Annons
Annons
Annons