Annons

”Bron låg som ett lakritsband över fartyget”

Almöbron var världens längsta bågbro när den byggdes 1960. Den stod kvar i 20 år.

En kall vinternatt 1980 blev bron påseglad och rasade. Under flera timmar dolde mörkret vad som hänt.

Fotografen PeO Nilsson var en av de första att se katastrofen som gryningen avslöjade.

Publicerad

Ett par timmar efter midnatt den 18 januari 1980 väcks PeO Nilsson, fotograf på tidningen Bohusläningen, av en upphetsad lokalredaktör. Han har något oerhört att berätta: de säger att Tjörnbron har rasat!

PeO Nilsson tror först inte att det är sant och går och lägger sig igen. Först efter andra samtalet sätter han sig i bilen och åker iväg. Det tar cirka en halvtimme innan han är framme. Han passerar den första och mindre av de två broarna. Dimman ligger tät, annars är allt som vanligt. Han fortsätter mot den stora bron, Almöbron.

Plötsligt lyder inte bulkfartyget order. Besättningen får söka skydd hals över huvud. Ingen skadas ombord i båten, men åtta människor omkommer när deras bilar störtar 41 meter ner i det kalla vattnet.

Foto: ANDERS SKOOG Bild 1 av 3

Plötsligt såg lastbilschauffören inte längre vägräcket och stannade. Det räddade hans liv.

Foto: AFTONBLADET Bild 2 av 3

Den 9 november 1981 invigdes den nya Tjörnbron. Den sträcker sig högt över de gamla brofundamenten som är en ständig påminnelse om katastrofen i januari 1980.

Foto: ANNA REHNBERG Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons