Bromma flygplats tar sats

Sjuttiofemårsjubilerande Bromma flygplats har under nästan hela sin livstid hotats av nedläggning. 2011 kunde varit slutåret. Men med ett nytt avtal som sträcker sig fram till 2038, stark passagerartillväxt och en kommande anslutning till tvärbanan, planeras i tysthet för den största nysatsningen i Brommas historia. Ett jätteprojekt som skapar en ny flygplats.

Under strecket
Publicerad
Flygledaren Anki Larsson har följt utvecklingen på Bromma flygplats från första parkett. ”När jag började här 1990 var det mest skolflyg och privatplan. Nu är det tvärtom nästan bara större flygplan”, säger hon.

Flygledaren Anki Larsson har följt utvecklingen på Bromma flygplats från första parkett. ”När jag började här 1990 var det mest skolflyg och privatplan. Nu är det tvärtom nästan bara större flygplan”, säger hon.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Slitet. Det mesta har passerat sitt bäst före-datum på Bromma flygplats.

Slitet. Det mesta har passerat sitt bäst före-datum på Bromma flygplats.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Osäkerheten kring flygplatsens framtid har gjort att underhållet eftersatts. I sommar börjar upprustningen.

Osäkerheten kring flygplatsens framtid har gjort att underhållet eftersatts. I sommar börjar upprustningen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Det börjar som en insektsliknande svart prick som avtecknar sig mot den klara ljusa morgonhimlen vid horisonten. Trettio sekunder senare kan ett par vingar skönjas. Jan Olsson, flygplatskoordinator på Bromma flygplats, tävlar med sin kollega Björn Molin om att först gissa rätt på flygplanstypen. För deras tränade ögon är just den här ingen svår match. Malmö Aviations karakteristiskt högvingade Avro RJ-100 har blivit en välkänd syn över Stockholms takåsar. De fyra jetmotorerna visslar när flygplanskroppen susar förvånansvärt tätt över den hårt trafikerade vägen och våra huvuden där vi står utanför staketet vid kortänden på Brommas bana. Det är just det centrala läget, inbäddad bland bostadsområden och köpcentrum, som gjort flygplatsen både älskad och hatad sedan invigningen den 23 maj 1936. För en del stressade storstadsmänniskor i karriären är Bromma en nödvändig del av livspusslet.

– Det är väldig mycket pendlare som flyger via Bromma. Mest trafik är det måndag morgon och torsdag eftermiddag och kväll, då kan det bli lite körigt, säger Jan Olsson, som snart måste tillbaka till terminalbyggnaden. En övergiven väska kräver hans uppmärksamhet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons