Annons

Brokig skara slåss om Saab

En amerikansk miljardär med skandalrykte, en rysk oligark nyligen utsatt för mordförsök och ett statligt kinesiskt bilbolag. Med 28 dagar kvar är de huvudkandidater till att ta över Saab. En av dem, kinesiska BAIC, är redan nära en uppgörelse att tillverka gamla Saab-modeller i Kina.

Publicerad
Foto: ADAM IHSE/SCANPIX

Läs mer om Saab-affären

Kinesiska Beijing Automotive, BAIC, som var medinvesterare i Koenigsegg-gruppens försök att köpa Saab är fortfarande i högsta grad intresserade.

–Mitt intryck är att de i den här nya situationen överväger alla möjliga alternativ, att ta över hela Saab, att göra det tillsammans med en partner eller att köpa delar av Saab, säger Eddie Chen, Kinaansvarig på det svenska investeringsorganet Invest in Sweden Agency som jobbat nära BAIC i processen.

Mest intresserade är BAIC av att starta tillverkning av Saab på den kinesiska marknaden. BAIC:s vd Wang Dazong, med 20 år inom GM bakom sig, uttalade sig för några dagar sedan om att han inte ser något behov av att köpa en fabrik.

Annons

Och enligt personer med insyn i förhandlingarna är BAIC nära en uppgörelse om att ta över produktionsutrustning för att tillverka gamla modeller av 9-3 och 9-5 i Kina. Någon formell försäljning kan dock inte ske förrän det är klart vad som händer med Saab.

En helt ny intressent, som plötsligt dök upp igår, är den holländska sportbilstillverkaren Spyker. Företagets presstalesman Mike Stainton bekräftar att företaget för samtal med GM om Saab.

–Ja, Spyker är intresserade och vi har en dialog med GM just nu om Saab, säger Mike Stainton.

Huvudägaren i bolaget är ryska miljardären Alexander Antonov, som blev uppmärksammad i våras när han utsattes för ett blodigt mordförsök på öppen gata i Moskva utanför sitt hus. Enligt uppgifter i baltisk press skadades han svårt efter fem skott i magen. Efter flera operationer har han återhämtat sig. Flera finansmän som stått Alexander Antonov nära har uppgett att de tror att mordförsöket har kopplingar till hans affärsverksamhet.

Spyker, förvillande lik Koenigsegg i sin profil, är ett litet och djupt förlusttyngt bilföretag med drygt 100 anställda. Resultatet för första halvåret i år landade på minus 70 miljoner.

Alexander Antonov däremot är mångmiljonär. Han är vd för finansbolaget Konvers Group, som har tillgångar för 2,7 miljarder dollar, drygt 18 miljarder kronor, enligt The Baltic Course, ett internationellt baltiskt finansmagasin. Huvudägare i Konvers Group är Alexader Antonovs son, Vladimir Antonov.

Konvers Group har tidigare mest investerat i banker och äger ett flertal banker i Ryssland, samt lettiska banken Latvijas Krajbanka och litauiska Bankas Snoras. Den senare är en krisbank som den ryska finansmannen gick in och räddade tidigare i år, enligt källor till SvD Näringsliv.

En annan spekulant som tidigare var aktuell och som nu återkommit i diskussionerna är riskkapitalbolaget Renco, ägt av den 75-årige miljardären Ira Rennert. Bland annat är Renco delägare i General AM som tillverkar militärfordonet Humvee. Han äger också flera företag inom gruv industrin. Som sådan har Ira Rennert blivit känd som en miljöbuse.Ira Rennert är också känd för sin extravagans. Han äger ett 10000 kvadratmeter stort hus utanför New York värderat till 1,2 miljarder kronor. Från Saab är man noga med att poängtera att alla de nya och nygamla intressenter som GM nu diskuterar med har godkänts av Deutsche Bank, GM:s finansiella rådgivare. Det betyder att de kan uppvisa en viss grundläggande finansiell styrka, enligt Saabs informationsdirektör Eric Geers.

–Det kommer nog bli en del besök här i Trollhättan från de här intressenterna. Några kanske också redan har varit här, säger han.

En outsider som det också ryktats om är koreanska Hyundai/KIA. De uppges vara sugna på ett premium-märke i Europa, något som de saknar idag. Frågan är om GM kan acceptera dem som köpare, eftersom det är en direkt konkurrent på många marknader. Frågan är också vad avhoppade Koenigsegg står i det nya läge som uppstått. Och Christian von Koenigsegg stänger inte dörren.

–Vi ställer gärna upp och hjälper Saab om det behövs. Vi står till förfogande, låter han hälsa.

Norrmannen Bård Eker säger:

–Det är upp till GM vad som händer nu. Vi följer vad som händer men har inte varit aktiva, säger Bård Eker.

Annons
Annons
Foto: ADAM IHSE/SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons