Ulf Zander:Brittiska filmer vänder ogärna ryggen åt Europa

”Dunkirk” och ”Paddington” – för respektive emot brexit?
”Dunkirk” och ”Paddington” – för respektive emot brexit? Foto: TT

Har brexitdebatten lämnat avtryck i filmer som ”Skyfall”, ”Paddington” och ”Absolutely fabulous”? Det menar i varje fall den brittiske filmvetaren Neil Archer, som i ”Cinema and Brexit” granskar de politiska dimensionerna av ett antal populära engelska filmer.

Under strecket
Publicerad
Annons

Trots allt kom ett handelsavtal mellan EU och Storbritannien till stånd, om än i elfte timmen. Mycket uppmärksamhet riktades mot en av de stora stötestenarna, fiske och fiskekvoter, men farhågorna för vilka konsekvenser en hård brexit kunde ha medfört har varit betydande även i många andra branscher, inklusive den lönsamma film- och tv-industrin, som före pandemin hade tre gånger så stor tillväxttakt som genomsnittet för det brittiska näringslivet. Många av de inspelningar som ägt rum i Storbritannien har möjliggjorts av EU-finansiering, som mellan 2007 och 2015 omfattade 105 miljoner pund. Mellan 2010 och 2015 producerades fler filmer i Storbritannien än i något annat land i Europa. Dessutom har 40 procent av den brittiska exporten av film- och tv-produktioner gått till EU-länder. 

På grund av att Europafrågan har stått högt på den brittiska dagordningen är det inte förvånande att den i sig har blivit föremål för ett flertal filmer och tv-program. Ett av de tidigaste exemplen var dokumentären ”Brexit: The movie”, som hade premiär en dryg månad före folkomröstningen den 23 juni 2016. Regissören Martin Durkin tecknade i den en bild av hur en tidigare livaktig brittisk entreprenörsanda strypts av EU-byråkratin, kompletterat med nostalgiska tillbakablickar till 1800-talet då Storbritannien visade sin bästa sida såsom en pionjär vad gäller en global handel befriad från allehanda restriktioner.

Annons
Annons
Annons