Theresa Benér:Brittisk teater bär tydligt på Pinters arv

En hallucinerande prästfru, tvetydig könstillhörighet, tre isolerade systrar på landsbygden och ett tvillingpar åtskilda av Berlinmuren. Londons ­scener bjuder på till synes disparata pjäser, men under ytan hittar man teman om gemenskap och identitet.

Under strecket
Publicerad
Annons

Den omåttligt produktive och populäre brittiske dramatikern
Alan Ayckbourn har flera skäl att fira rejält i vår. Han fyller 70 och har just fått det prestigefyllda Olivier Award för enastående insatser inom brittisk teater. Just i år har Ayckbourn 50-årsjubileum som dramatiker, ett halvsekel där han skrivit 72 pjäser. Samma period har han regisserat runt 300 uppsättningar och varit teaterdirektör i 37 år för Stephen Joseph Theatre i badorten Scarborough. En nyuppsättning av trilogin
The Norman Conquests hade nyligen framgång på Kevin Spaceys teater Old Vic i London och gästspelar nu på Broadway i New York.

I Londons West End (Vaudeville Theatre) har Alan Ayckbourn själv gjort en ny iscensättning av
Woman in Mind från 1985, en av de få uttalat allvarliga pjäser han skrivit. Det är en lysande teatral framställning av en kvinnas nervsammanbrott, som framhäver vilken drabbande skicklig psykolog och pjäsarkitekt Ayckbourn är. Bortom de förvillande skratt som annars präglar Ayckbourns dramatik uppenbaras här en svidande social kritik, som faktiskt har tydliga paralleller med den nyss avlidne Nobelpristagaren Harold Pinter. Den förintande instängda medelklassmiljön i en brittisk småstad, sexuella tabun och hämningar, oförlösta drömmar – allt detta finns hos både Pinter och Ayckbourn, i deras exakta lyhördhet för förtrycket i vardagspratets leende vänliga klichéer.

Annons
Annons
Annons