Brist på biobränsle en risk: ”Fel väg att gå”

HVO som blandas i diesel kommer till stor del från palmoljeprodukter som importeras från länder i östra Asien.
HVO som blandas i diesel kommer till stor del från palmoljeprodukter som importeras från länder i östra Asien. Foto: Anders Wiklund/TT

Andelen biobränsle ska öka dramatiskt i pumpen hos macken, enligt regeringens och myndigheters beräkningar. Men det är långt ifrån klart var biodrivmedlet ska komma ifrån och miljöorganisationer varnar för effekterna.

Under strecket
Publicerad
Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen, varnar för att det knappast går att på ett hållbart sätt få fram mängden biobränsle som behövs.

Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen, varnar för att det knappast går att på ett hållbart sätt få fram mängden biobränsle som behövs.

Foto: Lars Pehrson
Annons

Enligt Trafikverkets beräkningar behöver biobränsleanvändningen öka med 70 procent. Annars kommer Sverige inte att klara av att få ned utsläppen av koldioxid och nå miljömålen till 2030.

Frågan är bara var biodrivmedlet ska komma ifrån. Sverige importerar i dag nästan allt (89 procent) av det flytande biobränslet som används. Framför allt handlar det om HVO som blandas i diesel och som till stor del kommer från palmoljeprodukter som importeras från länder i östra Asien.

Annons
Annons
Annons