Annons

AntihjältarBriljant kontrabas träder fram i Tubins konsert

James Gaffigan dirigerade för första gången Sveriges Radios symfoniorkester.
James Gaffigan dirigerade för första gången Sveriges Radios symfoniorkester. Foto: Arne Hyckenberg

Under rubriken ”Antihjältar” markerar jubilerande Berwaldhallen distans till mytologiserade hjältar, och låter antihjältarna träda fram ur skuggorna genom att lyfta sina solister.

Under strecket
Publicerad

Briljante kontrabasisten Rick Stotijn med sitt instrument, en Raffaele & Antonio Gagliano.

Foto: Arne Hyckenberg

Amerikanske dirigenten James Gaffigan ledde under fredagen Sveriges Radios symfoniorkester genom en kväll som utgick från de uppblåsta hjältarna ur den romantiska repertoaren. Richard Strauss sorglustiga tondikt ”Till Eulenspiegel” blev den perfekta avskjutningsrampen, med valthornssektionen tryggt i frontlinjen och det ettriga ledmotivet rusande kors och tvärs i barnsligt dödsförakt. Gaffigan, som är en eftersökt operadirigent bland annat, lockade fram Broadway-sentimentalitet i de sorglösa danssektionerna och folksago-mörker ur scenen där rebellen Till Eulenspiegel leds till galgen utan att riktigt ge upp andan.

”Antihjälte” kan man väl också kalla en av förra seklets stora symfoniker, estniske Eduard Tubin som efter flykten över Östersjön 1944 byggde ett nytt liv i folkhemmets Sverige utan att få gehör för sin baltisk-centraleuropeiska talang. I åratal komponerade han symfonier för byrålådan parallellt med arbetet som arkivarie på Drottningholmsteatern.

Annons
Annons
Annons