Annons
X
Annons
X
Film
Recension

Spring breakers Briljant balans i Spring breakers

Sex, knark, rån och vapen. I Harmony Korines ”Spring breakers” är dessa ingredienser ständigt närvarande. Men regissören lyckas få denna backanal att handla om kvinnors rätt – rätt att få supa och ha sex med vem de vill och när de vill.

Spring breakers

Regi
Harmony Korine
Genre
Drama
Medverkande
Rachel Korine, Vanessa Hudgens, Ashley Benson
Längd
1 tim 34 min

Från 15 år.

Betyg: 5 av 6

Spring break – det amerikanska vårlovet – är påskledighet minus kristendom. En vecka då medelklassungar lämnar småstadens tristess och vallfärdar till stränderna för hedniska riters extas.

Det är utgångspunkten för regissören Harmony Korines femte långfilm ”Spring breakers”. Bland strandritualerna märks dricka sprit genom slang, röka bong och att män låtsaskissar öl i kvinnors munnar. Och sex förstås: kameran hänger sig redan i inledningen åt rumpor, tuttar och ilsket neonfärgade bikinitrosor till takterna av Skrillex. Om din föreställning om paradiset är en blandning av porrtidningen Cats, dansgolv på Ibiza och Hieronymus Bosch-motiv – välkommen.

Det är i alla fall drömmen för de fyra collegetjejer som fördriver skoldagarna i sin anonyma förort med att rita penisar i kollegieblocken och låtsas suga av dem. Som de längtar till vårlovet i Florida! Men snart kommer vännerna till insikt om att deras småskrap till besparingar inte räcker. Så vad gör en generation uppfödd på Tarantino och dokusåpor?

Annons
X

Drar på sig skidhuvorna och rånar en restaurang så klart.

Några klipp senare snortar även de i sig kokain från nakna kvinnobröst i ett motellrum fyllt av spring breakers.

Korine har ända sedan han som 20-åring skrev ”Kids” åt Larry Clark provocerat ögonen ur folk. Lätt gjort om man döper filmer till ”Anne Franks dagbok delII” och låter barn utklädda till Satan kräkas på Bibeln. Men som subkulturbesatt regissör har han också varit exakt i samtidspulsen. Den kultförklarade debuten ”Gummo” från 1997 spelades in med lokalbefolkning i rollerna och utan tydligt narrativ. En storebror till Lars von Triers ”Idioterna” och delansvarig för den äkthetstörst inom svensk film som började med Ruben Östlunds ”Gitarrmongot” och Jesper Ganslandts ”Farväl Falkenberg”.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”Spring breakers” är Korines bästa och mest tillgängliga film hittills. Han har alltid varit besatt av amerikanska miljöer och här går de i färgskala från kyrkfönster till neondränkta spritbutiker. Den associativa klippning som är hans stora styrka vibrerar av humor – mötet mellan Britney Spears ”Everytime”, rosa Pussy Riot-masker, maskingevär och en gangster med käften full av guld är obetalbart. Eller när en tjej ringer sin mormor och över bilder på en orgie med ingredienser som gaffatejp, plastslangar och hasch, säger:

    ”Åh, vi träffar så mycket nya vänner och får perspektiv på livet – jag hoppas verkligen du kan följa med nästa år!”

    Gänget har ett starkt systerskap och inre dynamik; en av dem (döpt till Faith) är kristen och spelas av Disneykanalens Selena Gomez. Ett smart drag av andra anledningar än symbolikens – Faith blir filmens samvete och Korine använder henne för att vi ska känna att gränser passeras. Som när vännerna nere i Florida hamnar i klorna på rapparen och langaren Alien (en fantastisk James Franco). Plötsligt befinner de sig i en gangstervärld som vridits kring sin populärkulturella axel så många gånger att Alien har en extra tv där ”Scarface” spelar oavbrutet. Den rakbladstunna balansgången mellan komedi, rasism, erotik och vapenfetischism som följer är fenomenal och utmynnar i ett mörkt, ifrågasättande, pulserande.

    Korine har dessutom satt fingret på en kulturell kroppsartär: Vita duken 2013 är en lyxkonsumtionsfest som utan samvete och ideologi dansar på randen till avgrunden: ”The great Gatsby”, ”Pain & gain”, ”This is the end” och Sofia Coppolas ”The Bling ring”, som även den skildrar ett tjejgäng utan gränser. Men där Coppola iakttar på distans kastar sig Korine med kamera och klippbord rätt in i backanalen.

    På så vis lyckas han också ställa sig på tjejernas sida och underminera bilderna. Det må handla om knarkorgier och rånmord utförda i bikini, men allt sker på kvinnornas villkor. Korine bygger upp en riktigt snygg vändning i maktspelet mellan Alien och tjejerna – en scen man länge har saknat i amerikansk film – och vinnlägger sig om att tydligt lyfta fram hur Brit (Benson) säger ifrån när killar vill ligga med henne.

    Det är också därför den amerikanska journalisten Heather Long har fel när hon i The Guardian menar att Korines film göder en ”våldtäktskultur”. För ”Spring breakers” handlar om rätten att som kvinna få supa huvudet till apstadiet i den minsta bikiniunderdel du kan hitta – och samtidigt ha sex med vem du vill, när du vill och på dina egna villkor.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X