Annons
X
Annons
X

Brexit överskuggade stor konstmässa

Politisk och ekonomisk oro i kombination med en allt kyligare konstmarknad präglade diskussionerna inför Londonbaserade Frieze, en av världens största konstmässor. Men farhågorna kring Brexit och det fallande pundets påverkan vändes till en lättnadens suck och ett lugnande status quo.

Konstliv
Ett verk av amerikanska konstnären Rob Pruitt från 2013 års Frieze-mässa.
Ett verk av amerikanska konstnären Rob Pruitt från 2013 års Frieze-mässa. Foto: Alastair Grant/AP

Londonupplagan av Frieze räknas till en av de mest betydelsefulla konstmässorna i världen. Inför mässan nyligen (6–9 oktober) kretsade samtalen dels kring det faktum att konstmarknaden kylts av under det senaste året, och dels kring de ekonomiska och politiska oroligheter som präglar både Storbritannien och stora delar av övriga världen.

Framförallt diskuterades brexit och pundets värdeminskning, och den eventuella påverkan detta skulle ha på försäljningen. Många förutsåg att brexit-härvan skulle orsaka konsthandeln ordentlig skada.

Men öppningen av mässan gav inte oroskorparna någon ytterligare luft under vingarna. Galleristerna fick under mässans förhandsvisningsdag (öppen enbart för inbjudna samlare och VIP:s) ta emot ungefär lika många samlare som tidigare år.

Annons
X

Flera kunde också håva in förväntade summor för de verk de valt att presentera. Supergalleriet Hauser & Wirth prånglande redan på förhandsvisningsdagen ut en liten Alexander Calder för motsvarande nära 6 miljoner kronor, en ostmålning av Dieter Roth för runt 5 miljoner, en Fausto Melotti-skulptur för knappt 3 miljoner, en målning av Francis Picabia för 2 miljoner, samt två pappersverk av Marlene Dumas för runt 450 000 styck.

Neil Wenman, senior director för Hauser & Wirth, berättar i en intervju med Artnet News att försäljningen varit god både på Frieze London och Frieze Masters (mässan är indelad i Frieze London som visar samtidskonst och Frieze Masters som visar konst gjord fram till slutet av 1900-talet).

Wennman menar att brexit och det låga pundet snarare spelade till mässans och galleriernas fördel, eftersom en så stor andel av köparna handlar i andra valutor. Mike Homer, partner och director för David Kordansky Gallery, uttryckte något liknande till Artsy.com.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Med tanke på det turbulenta ekonomiska läget hade förväntningarna inför mässan varit avvaktande. Homer konstaterar att den huggsexa som kan uppkomma kring verk redan de första dallrande minuterna uteblev, men att det slutliga resultatet ändå måste anses vara en framgång.

    Annons
    Annons
    X

    Ett verk av amerikanska konstnären Rob Pruitt från 2013 års Frieze-mässa.

    Foto: Alastair Grant/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X