Annons
X
Annons
X
Ledare
Gäst

Brev till ledarsidan om trigger warning

Ledare gästinlägg
Foto: Roald, Berit / TT NYHETSBYRÅN

I förra veckan skrev Janerik Larsson (14/6) om det feministiska begreppet trigger warning. Jag kunde inte låta bli att le lite för mig själv när jag läste artikeln.

För cirka tre veckor sedan var jag på anställningsintervju på en gymnasiekola med cirka 600 elever i centrala Stockholm. Tjänsten gällde ett vikariat i svenska och franska. Rektorn och läraren som intervjuade mig berättade om att det finns starka elevgrupper som är väldigt aktiva inom feminism och ekologism. Rektorn frågade mig vad jag anser om den typen av elever. Jag svarade att jag tycker det är kul med engagerade elever, elever som brinner för något och vill förändra världen. Rektorn verkade nöjd med mitt svar.

Hon fortsatte fråga om hur jag skulle ställa mig till en elev som inte vill läsa texter med orden hon/han, då eleven i fråga tog illa vid sig av texter som delar upp människor efter kön. Jag funderade först en kort stund ifall jag uppfattat frågan korrekt, fann svaret i rektorns lite generade ansiktsuttryck och svarade att jag tyckte att eleven ändå borde uppmanas att läsa texterna, att eleven gärna fick tycka vad hen ville men ändå måste kunna ta till sig texter med hon/han; något annat vore otänkbart.

Annons
X

Jag fick sedan frågan om jag kände till begreppet trigger warning. Jag försökte dra mig till minnes om jag hört begreppet under mina tio år vid universitetet men svarade till slut att jag inte hade en aning. Rektorn informerade mig då om att många elever på skolan är väldigt “medvetna” och förväntar sig att man som lärare också är det. Hon berättade också att de normalt brukar låta elever sitta med under anställningsintervjuer då elevinflytande utgör en viktig del av skolans arbetssätt.

Intervjun fortsatte och mitt miljömedvetande sattes på prov. Jag kände dock att jag redan hade gått miste om jobbet; mina svar hade inte varit tillräckligt tillfredsställande. Jag insåg samtidigt att jag inte vill jobba på en skola där elevinflytandet, i mina ögon, gått för långt. Att göra postkoloniala eller feministiska läsningar av texter är en sak, att filtrera bort hela litteraturhistorien p.g.a. att vissa elever tar illa vid sig på grund av vissa ord är något helt annat. Detta är en fråga där skolans ledning och lärarkår måste sätta ner foten istället för att ängsligt gå eleverna till mötes genom att sålla bort lärare som inte har exakt samma syn som eleverna. Det är dessutom fel att låta elever på 16, 17 år ha något att säga till om när det gäller rekrytering av nya lärare. Här måste rektorn och ledningen våga ta sitt ansvar.

Jag har inget emot att jobbet går till en mer kvalificerad kollega, sådana finns det säkert gott om. Men om det är så att man väljs bort som lärare för att man inte känner till de senaste feministiska begreppen eller försöker gå alla elever till mötes, då är man inne på en farlig väg.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    SEBASTIAN MARQUEZ VON HAGE
    Legitimerad gymnasielärare

    Annons
    Annons
    X
    Foto: Roald, Berit / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X