Branschen omskakad av succén: ”Barriär bruten”

Två av deltagarna i de potentiellt dödliga lekarna i ”Squid game”.
Två av deltagarna i de potentiellt dödliga lekarna i ”Squid game”. Foto: Noh Juhan/Netflix

Den koreanska tv-serien ”Squid game” slår alla rekord och utmanar etablerade sanningar i streamingvärlden. Samtidigt pågår jakten efter nästa globala succé. Kan den rentav komma från Sverige?

Under strecket
Publicerad
Filippa Wallestam.

Filippa Wallestam.

Foto: Peter Knutson
Prislappen för de nio avsnitten av ”Squid game” landade på 21 miljoner dollar.

Prislappen för de nio avsnitten av ”Squid game” landade på 21 miljoner dollar.

Foto: Noh Juhan/Netflix
”Det är helt klart huggsexa om Squid game-dräkter från Kina”, säger Joel Svensson på Partykungen.

”Det är helt klart huggsexa om Squid game-dräkter från Kina”, säger Joel Svensson på Partykungen.

Foto: Noh Juhan/Netflix
”Squid game” har gjorts av det koreanska produktionsbolaget Siren Pictures på uppdrag av Netflix.

”Squid game” har gjorts av det koreanska produktionsbolaget Siren Pictures på uppdrag av Netflix.

Foto: Netflix
Annons

Det är dystopiskt och mörkt. Våldsamt och blodigt. Ställer skarpa frågor om människans natur. Och det är en vinstmaskin.

Sedan premiären den 17 september har ”Squid game” lockat 142 miljoner tittare till Netflix och varit den mest sedda serien i 94 länder. Det gör serien till bolagets största succé genom tiderna. Och den är på allas läppar i tv-världen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons