X
Annons
X

”Branschen är full av män i toppluva”

Reklamvärlden fortsätter att vara mansdominerad. Men den är full av starkt lysande kvinnliga profiler. I boken "Mad Women" berättas deras historier.

Cannes Lions, "reklam-vm", 2013: Fjorton av sexton juryordförande är män.

– Och de ska bedöma reklam för produkter som ofta vänder sig till kvinnor. Det är som ett skämt.

Christina Knight Creative director reklambyrån INGO Tidigare: Copywriter 1986-2004 Hall & Cederquist, Knight & Day, frilans, creative director 2004-2007 Draft Kända kampanjer: Rädda julen! (Aladdin) och Hej Mens! (SCA) Om tv-serien Mad men: ”Älskar den. Främst för att den är så fantastiskt välproducerad.”

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 5

Anna Qvennerstedt Copywriter och Styrelseordförande reklambyrån Forsman & Bodenfors Tidigare: Garbergs. Var med och startade reklambyrån TBWA som 25-åring. Kända kampanjer: Alkoholkommittén, Volvo, AMF och Apoteket. Om tv-serien Mad men: ”Sträcksåg de två första säsongerna. Snyggt och kul/lite skrämmande.”

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 2 av 5

Fyra reklamkvinnor från boken Mad Woman: Nina Åkestam, Catrin Vagnemark, Christina Knight, och Anna Qvennerstedt.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 3 av 5

Catrin Vagnemark Creative director och grundare designbyrån BVD Tidigare: En av grundarna BAS Designbyrå, en av Sveriges första designbyråer 1986. Kända kampanjer: Varumärket och designen för Blossa glögg. Om tv-serien Mad men: ”Jag har inte fastnat. Kanske beror på att det inte direkt handlar om min bransch.”

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 4 av 5

Nina Åkestam. Reklamforskare Handelshögskolan i Stockholm Tidigare: Kreatör i Stockholm och New York, skribent, bloggare Kända kampanjer: NK, Netonnet, blogg på Resume.se Om tv-serien Mad men: ”Är glad att jag inte jobbade då.”

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X