Annons
X
Annons
X

Brädspel blir digitala

Tillverkarna av sällskapsspel satsar på den digitala marknaden. Men inte för att de räds brädspelens död. Digitala varianter ses snarare som ett sätt att marknadsföra de traditionella produkterna.

Av TT

När gamla hederliga Alfapet dök upp som en så kallad app för mobiltelefoner sköt spelandet i höjden. Olyckskorpar kraxade att mobilversionen, Wordfeud, skulle skicka traditionella Alfapet i graven. I stället inträffade motsatsen. Mitt under Wordfeud-boomen sköt försäljningen av brädspelet Alfapet i höjden och på spelföretaget Alga gnuggade man händerna av förtjusning.

Men hur går företaget vidare? Är Alga intresserat av att själva producera appar för att ge försäljningen av andra brädspel en skjuts uppåt?

– Vi funderar och tittar på den digitala biten hela tiden. Det är två olika spår som trivs och kan verka tillsammans, säger Algas produktchef Annika Furuvik.

Annons
X

– Man måste hitta ett sätt att tjäna pengar. Det kan bli via själva produkten eller genom den marknadsföringseffekt produkten ger. Men det är svårt att mäta.

Markus Wallgrund, affärsområdeschef vid Egmont Kärnan tror inte att det är möjligt att ställa samma krav på att de digitala spelen ska bära sina egna kostnader och ge avkastning som de traditionella spelen.

– Att omvandla konventionella brädspel till digitala plattformar tror jag, i ett kortare perspektiv, ska betraktas som en marknadsföringskanal.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Markus Wallgrund är säker på att digitala spel av den typen aldrig kommer att konkurrera ut brädspelen.

    – Du bjuder inte hem kompisar för att sitta i soffan, dricka vin och spela ipad-spel, säger han.

    Inte heller Annika Furuvik tror på brädspelens död.

    – Om vi hela dagarna är ständigt uppkopplade är det en befrielse att inte vara det.

    Stockholm TT

    Annons
    Annons
    X
    Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X