Bra reklamår även 2007

Annonsörerna har feta plånböcker även nästa år. Med fler jobb och sänkta skatter i sikte höjer IRM prognosen för 2007 något.

Under strecket
Publicerad
Annons

I år ökar reklaminvesteringarna med nära 9 procent. Det är den högsta ökningen sedan år 2000 som var ett rekordår, enligt IRM:s (Institutet för reklam-och mediestatistik) mätningar. Den prognosen håller IRM fast vid, liksom vid att reklamköpen troligen toppat för den här gången. Men även 2007 väntas marknaden växa starkt. Och med positiva konjunkturindikationer i ryggen höjer IRM tillväxtprognosen något, till 6 från tidigare 5,6 procent.

– Vi har justerat upp en aning mot bakgrund av att vi är mitt i en högkonjunktur. Vi har också en ny regering som har jobb på agendan och det tror vi kommer få betydelse för arbetsmarknaden nästa år. Liksom aviserade skattelättnader. De flesta prognosinstitut har ju också reviderat upp sina BNP-prognoser för 2007, säger Elisabeth Trotzig, vd på IRM.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons