Annons

”Bra att unga lär sig mer om depression”

När vi har utvärderat så kallade Disa-program i skolan, visar det att de flesta ungdomar som deltagit är mycket eller ganska nöjda med programmet. Det skriver flera debattörer i en replik.

Publicerad
Foto: Fredrik Sandberg/TT

På SvD Debatt 19/9 hävdar forskare vid Linköpings universitet med rätta att det är av största vikt att myndigheter och skolledare kritiskt granskar de program som används i skolan, och att oberoende forskning spelar en viktig roll. Linköpingsgruppen har genomfört värdefull och intressant forskning om Disa. Bland annat är deras granskning av programmets teoretiska utgångspunkter viktig att fundera över. Är det rimligt att använda tekniker som tagits fram för att behandla depression i förebyggande syfte? Och är det så att programmet utgår från att ungdomar ska må dåligt, och att programmet enbart förstärker detta negativt? Och missar vi sociala och strukturella problem när vi fokuserar på individens tankar, känslor och beteende? Detta är viktiga frågor som behöver undersökas vidare, och som vi behöver diskutera.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons