X
Annons
X

BP -skandalen: öppet mål för satir

Kritiken mot BP:s agerande efter oljekatastrofen i Mexikanska golfen har varit massiv. Oljebolaget är ett tacksamt mål för satir och bidragen strömmar in till Greenpeace tävling Behind the logo där uppdraget går ut på att rita om BP:s logga. Via nätet sprids nu även t-shirtar med BP-uttalanden. – BP:s varumärke är i fritt fall, säger varumärkesstrategen Benoit Fallenius.

En svart oljedroppe rinner ner i Tony Haywards panna. På hans kavajficka sitter en pin i form av oljebolagets igenkända gröngula blomsymbol. Satirbilden över BP:s vd är bara ett av över 1600 inkomna bidrag i Greenpeace tävling Behind the Logo, som uppmanar allmänheten att omskapa företagets logotyp.

–Det handlar om att skapa en logotyp som bättre reflekterar vad BP håller på med, säger Cathrine Fitzpatrick, ansvarig för klimat- och energifrågor på Greenpeace i Norden.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X