Annons

Boyacioglu fångar mellanförskapet i ett nötskal

Daniel Boyacioglu slog igenom som estradpoet i början av 2000-talet. Han debuterade 2003 med diktsamlingen "Istället för hiphop".
Daniel Boyacioglu slog igenom som estradpoet i början av 2000-talet. Han debuterade 2003 med diktsamlingen "Istället för hiphop". Foto: Helén Karlsson

Daniel Boyacioglu, musiker, poet, skådespelare och dubbel svensk mästare i poetry slam kavlar i sin nya diktsamling upp skjortärmarna för att konfronteras med en omöjlig kärlek: hemlandet som aldrig riktigt vill bli ett hemland.

Under strecket
Publicerad

Omslag

Bild 1 av 1

Det fanns en hämningslös anarkism i Daniel Boyacioglus tidiga poesi. Dikterna lät sig inte styras av konventioner. De antog vilka skepnader de, eller om det var poeten, kände för. Ibland var de hiphop, ibland aforismer, ibland prosadikt, ibland till och med haiku, alltid med humorn som en puttrande motor i bakgrunden. Resultatet blev ordrika volymer som den öppensinnade skulle kalla befriande och den mer dömande kanske avfärda som spretiga. Det var som om poesin, eller om det var poeten, provade olika språkdräkter, inte för att det var nödvändigt, utan för att det var roligt.

När Boyacioglu senare bytte förlag (från Tiden till Wahlström & Widstrand) blev hans poesi stramare. Den skojfriska hämningslösheten försvann och språkdräkten började likna en tillknäppt kostym. Borta var det humoristiska anslaget, hiphoprimmen och det prosaiska berättandet. Det som kvarstod var en aforistisk poetik. Bakom texten skymtade en poet upptagen av frågan: Vad är det som gör en dikt till en dikt?

Annons
Annons
Annons