Annons

O/modernt festivalBowie och Beethoven spränger tid och rum

Elin Rombo med O/modernt kammarorkester.
Elin Rombo med O/modernt kammarorkester. Foto: Christopher Hästbacka

Violinisten och visionären Hugo Ticciati förvandlar slottsteatern Confidencen till ett musikaliskt tittskåp under O/modernt-festivalen. Sofia Nyblom gläds åt en vild invigning där Beethoven är mångsidig huvudperson.

Publicerad

Temat för årets festival på Confidencen är ”Mis/interpreting Beethoven”: varianter på att omtolka eller begå lustmord på Ludvig van Beethoven, med utgångspunkt i 250 årsjubileet nästa år. Inramningen är utstuderat teatral, som en påminnelse om att all konst är en iscensatt tolkning av historien. I fonden hänger en målad kuliss med ett parkliknande, romantiskt landskap, och Confidencen blir ett musikaliskt tittskåp där Beethoven framträder i kalejdoskopisk mångfald.

Hugo Ticciati utgår från kritikern Harold Blooms banbrytande Shakespearetolkningar när han lägger Beethoven under ett litterärt förstoringsglas. Under festivalens gång porträtteras den ikoniske tonsättaren omväxlande som ekofilosof, buddhist, olyckligt kär och dagdrömmare. Men först och främst är han en revolutionär med hjältekomplex, och invigningskvällen ritar upp färdvägen från Haydns humoristiska Symfoni nr 45, ”Avskedssymfonin”, till individualismen i Beethovens Symfoni nr 7, med djärva pennstreck.

Marzi Nyman plockar med finess på sin elgitarr som på en luta.

Foto: Christopher Hästbacka Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons