Annons
X
Annons
X

”Bostäder behövs på Bromma flygplats”

Bygg stad på Bromma flygplats för Stockholms och Sveriges utveckling. Vi uppmanar regeringens utredare Anders Sundström att väga betydelsen av det stora tillskottet av bostäder högt och ge ett klart besked om att flygplatsen kan läggas ner inom en snar framtid, skriver Simon Safari, Hyresgästföreningen region Stockholm, och Daniel Helldén (MP).

(uppdaterad)
Bromma flygplats kvar
Bromma flygplats
Bromma flygplats Foto: Lars Pehrson

DEBATT | BOSTADSBRISTEN

Har Stockholm och Sverige råd att låta Bromma flygplats vara kvar?

Frågan om Bromma flygplats vara eller inte vara har diskuterats länge. Hittills har diskussionen mest handlat om bekvämlighet med en citynära flygplats och att det skulle vara fullt på Arlanda. Men eftersom Arlanda idag enbart använder drygt 40 procent av sin kapacitet på landningsbanorna är frågan i stället hur en flytt av flygtrafiken kan hanteras praktiskt. Detta utreds för närvarande av den statliga utredaren Anders Sundström.

Frågan om flygplatsen måste också ses ur ett annat perspektiv: Har Stockholm och Sverige råd att låta Bromma flygplats vara kvar? Att behålla Bromma flygplats förhindrar att uppemot 50 000 bostäder kan byggas på platsen samt hindrar och försvårar för tusentals nya bostäder i stora delar av Stockholm. Marken som flygplatsen ligger på behöver användas för att minska bostadsbristen. Läget nära stan är attraktivt för både bostadsbolag, boende och för näringslivet.

Annons
X

Det är svårt att argumentera mot 50 000 nya bostäder när bostadsbristen i Stockholm inte bara hindrar Stockholmregionens utan också hela landets utveckling och tillväxt. Bromma flygplats bromsar idag utvecklingen. Det är den allvarliga bristen på bostäder som hindrar människor och företag från att utvecklas, inte svårigheterna att ta sig till och från Stockholm.

**Däremot finns det **många argument för en nedläggning av flygplatsen och för byggandet av en helt ny stadsdel där flygplatsen ligger i dag, och då avser vi inte bara det centrala läget och att marken är klar att använda.

I Sverigeförhandlingen driver Stockholms stad en helt ny tunnelbanelinje som ska passera området. Genom en aktiv markpolitik kan förutsättningar skapas för att omkring hälften av alla bostäder är hyresrätter. I området finns även förutsättningar för hyresrätter med rimliga hyror, vilket det råder stor brist på i Stockholm idag. Området har potential för en stor stadsutveckling med blandade upplåtelseformer, levande stadsgator och stark miljöprofil.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    En flytt av flygtrafiken skulle även öppna upp för bostäder i andra delar av Stockholm som I dag hämmas av flygplatsen. Betydande delar av Södermalm, Marieberg, Västra Kungsholmen, Västerort, Spånga och Tensta har restriktioner på grund av Bromma flygplats som gör att det är svårt att bygga bostäder. Till och med i Solna och Sundbyberg skulle bostadsbyggande klart underlättas.

    Hyresgästföreningen region Stockholm och Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) uppmanar regeringens utredare Anders Sundström att väga betydelsen av det stora tillskottet av bostäder högt och ge ett klart besked om att flygplatsen kan läggas ner inom en snar framtid. Bygg stad på Bromma flygplats för Stockholms och Sveriges utveckling, för en hållbar och levande stadsdel där minst hälften av bostäderna ska vara hyresrätter.

    Simon Safari

    ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm

    Daniel Helldén (MP)

    trafikborgarråd, Stockholms stad

    Simon Safari och Daniel Helldén Foto: Hyresgästföreningen, Henrik Montgomery/TT
    Annons
    Annons
    X

    Bromma flygplats

    Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

    Simon Safari och Daniel Helldén

    Foto: Hyresgästföreningen, Henrik Montgomery/TT Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X