Bosch brännpunkten för världens bilkris

Japan svart som natten, Ryssland en enda ­katastrof, Nordamerika ett bedrövligt kapitel och Europa för ögonblicket räddat enbart av statliga skrotningspremier. Bernd Bohr petar i maten. Som chef för Boschs bildivision, ­världens största underleverantör till bilindustrin, har han inte mycket att glädja sig åt.

Under strecket
Publicerad
Annons

Presskonferensen utanför Stuttgart är just avslutad. På stolar och bord ligger travar av årsrapporter och färgglada broschyrer. Motorjournalister och näringslivsskribenter trängs framför buffén. Nyhetsbyråerna kablar ut siffrorna från bokslutet.

Prognosen som koncernchef Franz Fehrenbach just har lagt fram är dyster: i bästa fall kommer omsättningen i år att dyka med 10–15 procent. Och för första gången under efterkrigstiden kommer Bosch med all sannolikhet att redovisa en förlust. Går det riktigt bra, men det vågar Fehrenbach inte riktigt tro på, kan det möjligen bli nollresultat. I annat fall ett hårt bakslag på upp till 3 procent av omsättningen, alltså förluster på nära 13 miljarder kronor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons