Annons

Ulf Eriksson:Bortom nidbilderna i flamencons land

Hett, efterblivet, brutalt, reaktionärt. Seglivade, föraktfulla myter präglar bilden av den spanska landsbygden. Det konstaterar Sergio del Molino, en av flera spanska författare som börjat rikta blicken mot de försummade små byarna i ”det tomma Spanien”.

Under strecket
Publicerad

Väderkvarnar i Castilla-La Mancha.

Foto: IBLBild 1 av 3

­Sergio del Molino.

Foto: Turner NoemaBild 2 av 3

Luis Buñuels ”Land utan bröd” hade premiär 1933.

Bild 3 av 3

Väderkvarnar i Castilla-La Mancha.

Foto: IBLBild 1 av 1
Väderkvarnar i Castilla-La Mancha.
Väderkvarnar i Castilla-La Mancha. Foto: IBL

På många kartor ser Spanien betydligt mindre ut än det är i verkligheten. Mercators princip för planprojektion av en välvd jordyta överdriver länders storlek åt polerna till och minskar den närmare ekvatorn. Den spanske författaren ­Sergio del Molino nämner detta i början av sin ­fascinerande essä ”La España vacía. Viaje por un país que nunca fue” (Det tomma Spanien. En resa genom ett land som aldrig fanns; Turner Noema). Här granskar han en rad myter kring det rurala Spanien, deras historiska uppkomst och litterära och sociala förvaltning i modern tid. Med en författares gestaltningsförmåga och en bra reporters akribi och skepsis mot fördomar porträtterar han ett land som till stora delar är obebott men lever kvar inom miljoner spanjorer och utövar sin verkan än idag. Han kallar detta land ”det tomma Spanien”, och fyller det med en väv av gripande berättelser och tänkvärda episoder.

Annons
Annons
Annons