Annons

Börsbolagen dåliga på att mäta reklameffekten

65 miljarder kronor investerades i reklam ifjol. Men färre än hälften av de svenska börsbolagen mäter effekten av sin marknadskommunikation. Att gå på magkänsla innebär miljarder i sjön varje år, vilket blir extra bekymmersamt när lågkonjunkturen ställer högre krav på företagen att räkna hem sina investeringar.

Publicerad

Det är ingen munter läsning som bjuds när Säljindikatorn presenteras för tredje året i rad. Undersökningen visar att nära hälften av de svenska börsbolagen inte mäter vad de får ut av sina mångmiljoninvesteringar i reklam.

Resultaten skiljer sig endast marginellt jämfört med 2007, vilket är förvånande eftersom företagen borde bli noggrannare med att räkna på vad de får tillbaka av sina medieinvesteringar under lågkonjunktur när budgetarna stramas åt. Mikael Julher, vd för PMP Marknadskonsult som ligger bakom Säljindikatorn, beskriver läget som ”hemskt illa”.

Annons
Annons
Annons
Annons