Börsbolag påverkas när tv-tittandet byter form

Det traditionella sättet att se på tv vid en given tidpunkt minskar i snabb takt. Tv-apparaten blir i stället allt mer en central skärm i hemmen som används för andra saker. Inte minst att ansluta de smarta mobiler och surfplattor som snabbt tar allt större del av marknaden.

Publicerad
Det blir allt vanligare med tv via nätet.

Det blir allt vanligare med tv via nätet.

Foto: MARKUS DAHLBERG/SCANPIX
Annons

Att se på en tv-serie vid en given tidpunkt bara för att den råkar sändas just då har varit det traditionella sättet att se på tv. Men vanorna ändrar sig snabbt. Det visar en undersökning som it- och managementföretaget Accenture har gjort bland mer än 10 000 konsumenter i tio länder, däribland Sverige.

Enligt undersökningen är det bara hälften av de tillfrågade (48 procent) som under en given vecka ser på tv-serier, filmer och annat innehåll just när de sänds ut. Det är en kraftig nedgång bara från 2009 när 71 procent anpassade sig till utsändningstiderna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons