För att öka lönsamheten och möjliggöra fortsatta strategiska investeringar i segment med hög tillväxtpotential, och samtidigt lämna ytterligare olönsam verksamhet, lanserar Husqvarna Group idag ytterligare effektiviseringsinitiativ.

De ytterligare initiativen förväntas ge årliga kostnadsbesparingar på 150 miljoner kronor, varav majoriteten realiseras 2020 och resterande del 2021. Omstruktureringskostnader för initiativen förväntas uppgå till cirka 200 miljoner kronor och kommer att belasta resultatet under det fjärde kvartalet 2019.

"Vi har identifierat åtgärder för att sänka vår kostnadsbas och öka effektiviteten i vår verksamhet. Aktiviteterna genomförs huvudsakligen inom divisionen Husqvarna, säger Kai Wärn, VD och koncernchef, Husqvarna Group.

Vi har sedan 2018 fokuserat på att växa våra lönsamma tillväxtsegment samtidigt som vi lämnat olönsam verksamhet. De relaterade besparingarna på cirka 250 miljoner kronor har till större del redan uppnåtts i år (2019). 2020 planerar vi att lämna ytterligare olönsam verksamhet, motsvarande en nettoomsättning på cirka 2,2 miljarder kronor.

Dessa aktiviteter kommer att stödja leveransen av vår strategiska tillväxt- och lönsamhetsförbättringsbana som presenterades vid vår Kapitalmarknadsdag 2019", konkluderar Kai Wärn, VD och koncernchef, Husqvarna Group.
  

För ytterligare information, kontakta:

Johan Andersson, Director, Group Corporate Communications and Investor Relations +46 702 100 451

Husqvarna Group pressavdelning, +46 (0)8 738 90 80 or press@husqvarnagroup.com
  

Husqvarna Group
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2018 uppgick till 41 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.