Sex av tio svenskar vill ha smarta hem. Fyra av tio hoppas bland annat att det ska ge ökad säkerhet och trygghet står också högt på önskelistan. Men unga och gamla har olika åsikter i frågan. Det visar en stor nordisk Kantar Sifo-undersökning om framtidens bostäder.

Intresset för smarta hem har ökat de senaste åren. Det handlar om hem med inbyggd teknik som förenklar och automatiserar vardagen som kylskåp som meddelar när mjölken är slut eller dammsugare som börjar städa. Detta intresse avspeglar sig också i Boendebarometern som gjorts i Sverige, Norge och Finland under maj.

- För att bli ännu bättre som bostadsutvecklare behöver vi känna till hushållens intresse för smarta hem och hur viktigt de tycker att det är att deras hem har olika kategorier av smart teknik förinstallerad. Den här undersökningen har gett oss bra insikter, säger Johan Wiksell, ansvarig för intelligenta hem på JM.

I undersökningen som 1 500 personer i Sverige deltagit i vill 40 procent vill att ett smart hem ska kunna ge ökad trygghet och säkerhet. Exempel på det är fallsensorer eller rentav hjärtövervakning i hemmet, eller digitala lås, övervakningskameror och system som exempelvis kan stänga av vatten vid en läcka. Däremot är det en generationsfråga hur man ser övervakningskameror som trygghet eller intrång i privatlivet.

- Äldre ser kameror som en viktig funktion för att öka tryggheten i bostad och fastighet, medan yngre i större utsträckning upplever att kameror får de själva att känna sig övervakade istället. Det är därför viktigt att alltid beakta kunders preferenser, säger Johan Wiksell.

Över hälften av de svarande, 53 procent, vill ha ett smart hem för att kunna spara pengar, exempelvis genom minskad förbrukning. 38 procent uppger även att de vill ha egenproducerad el i bostaden för att kunna leva mer hållbart i framtiden.

De svarande fick också svara på vilka funktioner som de är mest intresserade av i ett framtida boende. Överlägsen etta med 66 procent ligger ett snabbt och stabilt internet. Smart säkerhetsövervakning av brand, inbrott och vattenläckor uppger 27 procent. 20 procent vill smarta maskiner som exempelvis kyl, frys, ugn, spis och tvätt.

- Under pandemin har allt fler upptäckt fördelarna med integrerad digital teknik i sina bostäder och jag tror vi kommer se mycket mer utveckling av smarta hem framåt. JMs målsättning med smarta hem är att skapa ännu fler fördelar med att flytta till ett nytt hem, att det upplevs bekvämt, tryggt och mer hållbart, säger Johan Wiksell.

Sammanlagt 4 500 personer i Sverige, Norge och Finland har deltagit i undersökningen, 1 500 i varje land.

Ladda ned rapporten: Nordisk Boendebarometer (https://www.jm.se/globalassets/jm.se/om--oss/nyhetsrum/media/nordisk-boendebarometer.pdf)

För ytterligare information kontakta:

Katarina Rimmerfeldt, kommunikationschef JM
073-432 61 20
katarina.rimmerfeldt@jm.se

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 500 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.